Kookinspiratie: Gran Cocina Latina

gran cocina latina

Amsterdam is een nieuw foodfestival rijker: Chocoa Festival! Het festival dat in maart plaatsvindt heeft o.a. als doel om cacao en betere (eerlijke) chocolade te promoten. Er zijn allerlei events in de stad waaronder een masterclass van topchef Maricel Presilla. Zij maakte het boek Gran Cocina Latina, met recepten uit heel Latijns-Amerika! Komende maandag geeft ze een masterclass en promoot ze haar boek in het Hilton. Ik kende deze dame nog niet eerder, maar na even op onderzoek uit te zijn gegaan ben ik erg onder de indruk van haar werk!

Ik ben dol op goed eten, maar ik ben blij om te zien dat er steeds meer aandacht is voor kookboeken die misschien minder vanzelfsprekend zijn. Topchef en auteur Maricel Presilla is een dame die weet waar ze het over heeft. Ze heeft twee succesvolle restaurants in Amerika en ze is een food historicus en dus deskundig op het gebied van Latijns-Amerikaans (en Spaans) eten.

Maar wat is er nu zo bijzonder aan het boek? Het eerste wat mij opviel is de kleurrijke en rauwe fotografie. Dat trok direct mijn aandacht waarnaar  ik het boek verder wilde inzien. Maricel heeft het zich met dit boek niet gemakkelijk gemaakt: het wordt ook wel de culinaire bijbel genoemd (het is vrij dik) en bevat maar liefst 500(!) recepten uit heel Latijns-Amerika, van Argentinië en Venezuela tot mijn geboorteland Colombia.

Voor dit boek ging Maricel op reis en ontmoette veel koks die haar deelgenoot maakten van hun kookrituelen. De ervaringen tijdens haar reis verwerkte ze in haar kookboek, wat haar heel veel verschillende recepten opleverde.
Voor de minder ervaren koks deelt ze heel veel kennis, zo leert ze beginnende koks de verschillen tussen de diverse pepers waar Latijns-Amerika om bekend staat. Ze legt uit hoe ze ruiken, wat hun aroma toevoegt aan een gerecht en hoe ze eruit zien.

MiamiTresLeches
Photopgraphy: W.W. Norton & Company

Na alle Italiaanse kookboeken en Gordon Ramsey’s van de wereld vind ik nu eens leuk dat Latijns-Amerika in de picture staat. Als geboren Latijns-Amerikaanse vind ik het erg leuk dat dit boek er is en ben ik erg benieuwd naar alle 500 recepten. Vooral de Miami Tres Leches zien er erg lekker uit!

La Vie Est Belle | Lancôme

One thought on “Kookinspiratie: Gran Cocina Latina

Geef een reactie

